ترجمه اختصاصی شهریار؛
آلودگی دیجیتال و اثرات زیست محیطی آن
ارسال ایمیل، لایک کردن یک پست، پخش زنده ویدیویی و امثال آنها ممکن است برای شما بی اهمیت به نظر برسد. با این حال، این فعالیتهای دیجیتالی بسیار آلوده کننده بوده و به تنهایی ۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را نشان میدهند که احتمالا تا سال ۲۰۲۵ میتوانند نرخ ۸ درصد را نیز نشان دهند. آلودگی دیجیتالی نامحسوس پیامدهای بسیار واقعی بر محیط زیست ما دارد.
تبریز برخط تبریز/آذر کریمزاده: با بیش از ۴.۹ میلیارد نفر متصل به اینترنت در سراسر جهان و رقابت برای توسعه تبادلات مجازی سریعتر و ذخیره سازی داده های بزرگتر، توری که اینترنت میبافد دائما در حال گسترش است. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۹ توسط آژانس محیط زیست و مدیریت انرژی فرانسه منتشر شد، فعالیتهای دیجیتالی ۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را در سراسر جهان نشان میدهد، یعنی ۱.۵ برابر بیشتر از حمل و نقل هوایی. همانطور که متوجه شده اید، مسئله دیگر این نیست که آیا اینترنت آلوده میکند یا خیر، بلکه این است که از تأثیر آن بر روی کره زمین آگاه شوید تا انتقال به هوشمندی دیجیتالی تسریع شود. از این رو، بهترین روشها برای کاهش آلودگی دیجیتال چیست؟
آلودگی دیجیتال چیست؟
آلودگی دیجیتال تمام آلودگیهای تولید شده توسط فناوریهای جدید است. به طور کلی دو نوع آلودگی دیجیتال وجود دارد : آلودگی ناشی از عملکرد شبکه اینترنت (میلیونها کیلومتر کابلهای مسی و فیبر نوری، مراکز داده) و آلودگی ناشی از ساخت ابزارهای فناوری اطلاعات (کامپیوتر، گوشیهای هوشمند، تبلتها و غیره) .
همانطور که در نمودار دایره ای زیر میبینید، دیجیتال به ۳ قسمت تقسیم میشود: تجهیزات فناوری اطلاعات، مراکز داده و زیرساختهای شبکه که کاربران را به یکدیگر و به مراکز فناوری اطلاعات متصل میکند. احتمالاً متعجب میشوید که بلافاصله میبینید بزرگترین آلایندهها مراکز داده نیستند که "فقط" رتبه سوم را اشغال میکنند، بلکه تجهیزات فناوری اطلاعات ما هستند!
آلودگی ناشی از تجهیزات دیجیتال
طبق گزارش منتشر شده توسط GreenIT، در سال ۲۰۱۹، دیجیتال جهانی در حال حاضر ۳۴ میلیارد تجهیزات فناوری اطلاعات را برای تنها ۴.۱ میلیارد کاربر نشان میدهد، که معادل کمی بیش از ۸ دستگاه برای هر کاربر است. تجهیزات کاربر با تعداد آنها و فرآیند تولید آنها منبع اصلی تأثیرات دیجیتال جهانی است و ۴۷ درصد از انتشار گازهای گلخانهای تولید شده توسط آن را نشان میدهد.
تولید این تکیهگاهها به انرژی بیشتری نیاز داشته و آلودگی بیشتری در طول ساخت آن نسبت به بقیه عمر مفیدش دارد. این آلودگی عمدتاً به دلیل ماهیت اجزایی مانند تانتالوم (موجود در تلفنهای همراه) یا ایندیم (ضروری برای صفحهنمایشهای مسطحLCD)، مواد پیچیدهای که نیاز به عملیات شیمیایی دارند و همچنین به دلیل حمل و نقل این مواد و اجزای مختلف در سراسر جهان است. اگر تلفن را مثال بزنیم: در دهه ۱۹۵۰، ده ها فلز در یک تلفن ثابت وجود داشت. گوشیهای دهه ۹۰ دارای ۲۹ عدد بودند. امروزه گوشیهای هوشمند ما قطعا کوچکتر، اما کارآمدتر و دارای ۵۵ متریال هستند. برای اینکه ایده ای به شما بدهیم، گوشیهای هوشمند ما قدرتمندتر از برنامه های کامپیوتری هستند که انسان را در سال ۱۹۷۰ به ماه فرستادند. بنابراین، هر چه اجزا را کوچکتر و پیچیدهتر کنیم، تأثیر آنها بر محیط زیست را بیشتر میکنیم.
آلودگی ناشی از زیرساختهای شبکهها
شبکه، پایانه های کاربر را به یکدیگر و به مراکز داده متصل میکند و خود از تجهیزاتی تشکیل شده است که "حلقه محلی" را تشکیل میدهد: این نشان دهنده ۱.۱ میلیارد جعبه DSL/fiber، ۱۰ میلیون فرستنده رادیویی (۲ تا ۵ گیگ) و تقریباً ۲۰۰ میلیون دیگر تجهیزات شبکه WAN فعال (شبکه گسترش یافته خارج از دیوارها) و LAN (شبکه محلی درون دیوارها) است. همه اینها عناصری هستند که در گرمایش جهانی سهیم بوده و ۲۸ درصد از گازهای گلخانهای تولید شده توسط فناوری دیجیتال را نشان میدهند.
برای کاهش اثرات زیستمحیطی شبکهها در عصر G۵، بهویژه انتشار کربن، اپراتورها چندین اقدام را با پیروی از دو استراتژی اصلی انجام میدهند. از یک طرف، آنها در حال توسعه فناوریهای جدید برای بهبود عملکرد و بهرهوری انرژی خود هستند. از سوی دیگر با استفاده از منابع انرژی جایگزین و مدلهای خود مصرفی، وابستگی خود را به سوختهای فسیلی کاهش میدهند.
آلودگی ناشی از مراکز داده
مراکز ذخیره سازی دادهها نیز به نوبه خود، ۲۵ درصد گازهای گلخانهای را تشکیل میدهند. اطلاعات بیشتر و بیشتری در حال عبور از این مراکز است، به ویژه در زمینه بازیهای ابری ارائه شده توسط ایکس باکس، که تأثیر آن بر افزایش مصرف انرژی آنها است. بیش از ۴۰۰۰ مرکز داده در سراسر جهان وجود دارد. این زیرساختها انرژی زیادی مصرف میکنند، زیرا باید دائماً از الکتریسیته تغذیه شوند. علاوه بر این، آنها باید خنک شوند که نشان دهنده نیمی از مصرف انرژی آنها است. مشکل این است که این انرژیها اغلب از منابع فسیلی (زغال سنگ، نفت، گاز) که بیشترین آلودگی را دارند، گرفته میشوند.
برای محدود کردن انتشار کربن ناشی از مراکز داده، یکی از راه حلها استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر است. تهویه مطبوع که اتاقهای سرور را زیر دمای مشخصی نگه میدارد، یکی از منابع اصلی مصرف انرژی در مراکز داده است که گرمای زیادی تولید میکنند. بنابراین، چندین شرکت از "خنک کننده رایگان" استفاده میکنند، یک سیستم خنک کننده غیرفعال که از هوای بیرون برای خنک کردن سرورها استفاده میکند. برخی دیگر برای استخراج و تخلیه گرما از سیستمهای کامپیوتری به "خنک کننده مایع" روی میآورند.
تاثیرات زیست محیطی و انسانی
استخراج مواد کمیاب که برای ساخت تلفن، کامپیوتر و غیره استفاده میشود، در تجهیزات الکترونیکی بکارگرفته شده در مراکز داده، منجر به آلودگی خاک، هوا و آب و تخلیه این منابع (که توسط انسان قابل تولید نیستند) میشود. تولید برق مصرفی توسط کاربران نیز اثرات زیست محیطی ایجاد میکند. در مقیاس سیاره ای، عمدتاً مسئول کاهش سوختهای فسیلی و انتشار گازهای گلخانهای است که به گرمایش جهانی می انجامد.
در پس این تأثیرات زیست محیطی، تأثیرات انسانی نیز وجود دارد. تنگستن، قلع، تانتالیوم و طلا عمدتاً از آفریقا، به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو و منطقه دریاچه های بزرگ وارد میشود. در این مناطق که متأسفانه «مواد معدنی خون» نامیده میشوند، درگیریهای مسلحانه زیادی رخ میدهد، زیرا گروهها بر سر کنترل معادن میجنگند تا از آنها بهرهبرداری کنند و در نتیجه جنگهایشان را تأمین مالی کنند و بسیاری از غیرنظامیان را بکشند. از نظر تجهیزات، مقیاس دنیای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ پنج برابر خواهد شد. این گسترش به ۲ تا ۳ برابر بیشتر اثرات زیست محیطی تبدیل میشود، افزایش بی سابقه ای هم از نظر مقیاس و هم از نظر سرعت آن، که تنها درگیریهایی را که قبلاً در آفریقا مشاهده شده است، تقویت میکند.
اقتصاد گردشی سخت افزاری
دستگاههای الکترونیکی در طول چرخه زندگی خود و بسیاری از آنها در طول ساخت خود اثراتی بر محیط زیست میگذارند. بنابراین، چندین اپراتور مخابراتی و تولیدکنندگان به دنبال به حداقل رساندن این اثرات با اجرای اصول اقتصاد گردشی، از طراحی زیست محیطی گرفته تا بازیافت پسماندهای الکترونیکی، از جمله افزایش طول عمر تجهیزات هستند.
Fairphone که توسط یک شرکت هلندی تولید شده است، گوشی هوشمندی است که به عنوان پایدار و منصفانه ارائه شده است. تلاشها بر تامین مسئولانه مواد معدنی و فلزات، احترام به رفاه کارگران، قابلیت تعمیر و امکان ارتقاء ماژولار و همچنین بازگرداندن تلفنها در پایان استفاده متمرکز بوده است. در اکتبر ۲۰۱۹، Orange جعبه جدید خود را با طراحی سازگار با محیط زیست عرضه کرد. پوسته ساخته شده از پلاستیک بازیافتی، طراحی جمع و جور، قطعات الکترونیکی سبکتر، اجازه تهویه غیرفعال، به گونه ای که تاثیرات محیطی آن را به حداقل برساند.
با این حال، راه هایی برای کاهش ردپای زیست محیطی فناوری دیجیتال وجود دارد. به نظر میرسد یکی از موثرترین راه حلها افزایش هر چه بیشتر عمر دستگاهها باشد. این کاهش علاوه بر طول عمر محصولات، شامل بازسازی، استفاده مجدد یا تعمیر این دستگاهها نیز میشود. بنابراین هدف تا حدی مبارزه با منسوخ شدن برنامه ریزی شده برای دوام بیشتر است.
بنابراین، کاهش امکان خرید این نوع دستگاه برای مصرف کنندگان نیز میتواند جالب باشد. به عنوان مثال، این ممکن است شامل قانونگذاری برای محدود کردن تعداد تلویزیون در هر خانواده باشد. به هر حال، اقدام فوری به نظر میرسد، زیرا در صورت عدم تغییر، ردپای محیطی دیجیتال میتواند تا سال ۲۰۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد.



